Несправності системи пуску

Система пуску двигуна складається з стартера, акумуляторної батареї, вмикача запалювання і призначена для забезпечення зручного, швидкого і надійного пуску двигуна в різних температурних умовах експлуатації легкового автомобіля. В системі пуску диигуна можуть виникнути найрізномаштніші несправності. Основні з них, їх причини, а також способи усунення наведено нижче:

Причини несправності

Способи усунення або запобігання

Стартер прокручує колінчастий вал двигуна з малою швидкістю

Розряджена акумуляторна батарея нижче від допустимої границі, коротке замикання в одному з елементів акумуляторної батареї, можливе зруйнування позитивних пластин

Перевірити і при необхідності зарядити акумуляторну батарею. Відремонтувати акумуляторну батарею у майстерні

Значне зменшення напруги в колі живлення стартера

Очистити клеми на акумуляторній батареї, підтягнути кріплення проводів стартера

Малий рівень електроліту в аку­муляторній батареї і швидке википання його

Довести рівень електроліту до норми, перевірити справність регулятора напруги і при необхідності замінити його

При ввімкненні стартера його якір не обертається

Порушення контакту щіток з колектором

Зачистити або проточити колектор і замінити щітки

Підгоряння контактів тягового реле

Зачистити підгорілі контакти або повернути затискачі (вигорілі) на 180° навколо осі

Дуже розряджена батарея або окислились клеми та її наконечники

Зарядити батарею або зачистити клеми і наконечники

Немає надійного контакту у вмикачі запалювання

Ввімкнути на клему СТ вмикача запалювання і на масу контрольну лампу. При поверненні ключа в положення пуску лампа повинна засвітитися. Якщо лампа не засвічується, вмикач замінити

Заклинювання якоря стартера в результаті «розносу» його обмотки

Ввімкнути плафон і стартер. Якщо при цьому світло плафона дуже зменшується при справній батареї і проводці, це свідчить про рознос обмотки якоря або черкання його об полюси. Стартер треба ремонтувати

Стартер і тягове реле не вмикаються

Сильний розряд акумуляторної батареї або окислення клем та її наконечників

Зарядити акумуляторну батарею або очистити клеми і наконечники. Перевірити справність вмикача запалювання переносною лампою

Несправний вмикач запалювання і стартера

Перевірити справність додаткового реле і провода за допомогою контрольної лампи

Несправне тягове реле або обрив провода від додаткового реле до тягового реле стартера

Перевірити справність додаткового реле і провода за допомогою контрольної лампи

Обрив або ненадійний контакт з масою, що утримує обмотки тягового реле

Відкрити кришку вмикача на тяговому реле і перевірити надійність з’єднання обмотки з масою

Після пуску двигуна стартер не вмикається

Заїдання привода на шліцьовій частині вала стартера

Розібрати стартер і усунути причину заїдання

Заїдання замка вмикача запалювання

Примусово повернути ключ у замку в положення II

Спікання контактів додаткового реле або контактів у вмикачі на тяговому реле

Негайно зупинити двигун, вимкнути акумуляторну батарею і відремонтувати реле

Крім перелічених, у системі пуску можуть виникнути і такі несправності, як непрокручування колінчастого вала двигуна при ввімкненні стартера через пробуксовування муфти вільного ходу, невходження шестерні в зачеплення через неправильне регулювання ходу шестірні привода і моменту замикання контактів вмикача або ослаблення пружини на приводі стартера. Ці несправності можуть бути виявлені без особливих труднощів і усунені своїми силами.

Якщо під час перевірки виявиться, що при пуску двигуна стартер повільно прокручує колінчастий вал, світло лампи розжарювання тьмяне, звук сигналу дуже слабкий, де може означити, що акумуляторна батарея розряджена або несправна.

Несправності акумуляторної батареї призводять до зменшення її ємності, саморозряду, а в окремих випадках і до повного припинення дії окремих елементів або всієї батареї. Причинами зменшення ємності можуть бути сульфатація пластин або викришування з пластин активної маси. Саморозряд може бути спричиненні витіканням струму, зволоженням поверхні батареї або частковим замиканням пластин всередині акумуляторної батареї осадом активної маси, що випав з пластин. Повне припинення дії окремих елементів може настати при обриві блоків пластин від вивідних штирів. Щоб доїхати до гаража, якщо така несправність виникне в дорозі, можна замкнути між собою накоротко вивідні штирі несправного елемента. Усунути несправності батареї можна тільки в умовах акумуляторної майстерні.

Іноді стартер повільно обертає колінчастий пал або зовсім не обертає його, навіть коли справна акумуляторна батарея. У цьому випадку треба оглянути наконечники проводів, виводи акумуляторної батареї і коли потрібно, зачистити їх і надійно затягнути.

Під час перевірки системи пуску потрібно звертати увагу на стан колектора і щіток стартера і, якщо треба, очистити підгорілий колектор скляною шкуркою зернистістю 80—100  і продути стиснутим повітрям. Завислі щітки очистити, спрацьовані замінити. Потім розібрати реле стартера, зачистити контактний диск і контакти, а також перевірити справність вмикача запалювання.

Щоб перевірити вмикач запалювання, треба під’єднати до його клеми СТ і маси контрольну лампу. При повороті ключа в положення пуску лампа повинна засвічуватися. Якщо лампа не засвічується, вмикач запалювання слід замінити.

Треба також перевірити, чи не пошкоджена ізоляція обмоток збудження або обмотки якоря і їх замикання на корпус. Найчастіше ці несправності виникають від потрапляння всередину стартера вологи і масла. Виявлені несправності слід усунути.

Якщо при ввімкненні стартера його якір обертається з великою швидкістю, але шестірня, не зчеплюється із зубчастим вінцем маховика, треба перевірити і зачистити зуби вінця маховика напилком або відрегулювати хід шестірні привода стартера. Бувають також випадки, коли при повністю зачепленій з вінцем маховика шестірні привода обертання вала стартера не передається маховикові через пробуксовування муфти вільного ходу. Пробуксовування муфти вільного ходу може виникнути внаслідок спрацювання пазів в обоймі маточини шестірні чи роликів, або внаслідок забруднення. Виявлену забруднену муфту слід промити в бензині, опустивши після промивання на 5 хв у масло, несправну муфту замінити новою.

Іноді стартер не вимикається після пуску двигуна. Усунення цієї несправності треба починати з перевірки справності замка вмикача запалювання; виявлене заїдання механізму вмикача запалювання і стартера усунути.

Слід упевнитись, чи немає перекосу стартера, чи не виникло спікання контактів додаткового реле або реле вмикання. Перекіс стартера усунути, підтягнувши кріплення його корпуса до двигуна. Виявлені несправні реле стартера відремонтувати у майстерні.

Стартер часто може не вимикатися після пуску двигуна внаслідок заїдання привода на валу якоря, забруднення шліців і утворення нальоту на поверхні вала від спрацювання бронзових підшипників втулки привода, а також внаслідок вигину вала. Вал очистити від бруду. За допомогою абразивної шкурки зняти жовтий наліт від спрацювання підшипників і змазати вал моторним маслом. Зігнутий вал стартера замінити у майстерні.

Привод стартера повинен вільно, без заїдань переміщуватись по шліцах вала і легко повертатися у вихідне положення під дією зворотної пружини.  Якір не повинен обертатися при повороті шестірні привода в напрямі робочого руху.

Пуск двигуна від акумуляторної батареї іншого автомобіля. Іноді під час пуску двигуна не працює стартер, немає світла і звукового сигналу. Це свідчить про те, що несправна система запалювання на ділянці кола від затискача стартера до акумуляторної батареї включно. Необхідно ретельно перевірити чистоту і надійність з’єднань затискачів.

Виявлений поганий контакт слід зачистити і надійно затягнути затискач. Якщо контакти на всій ділянці кола справні, це означає, що несправна акумуляторна батарея. Щоб її перевірити безпосередньо на вивідні затискачі, необхідно ввімкнути переносну лампу. Якщо батарея дуже розряджена, то розжарювання лампи різко падає, а при ввімкненні фар світло у них стає тьмяним.

Щоб запустити двигун при розрядженій акумуляторній батареї, можна на час пуску закоротити варіатор, замкнувши мідним дротом затискачі ВК і ВК-Б котушки запалювання. Не дозволяється застосовувати цей спосіб на котушках запалювання, які не мають додаткового резистора (наприклад, котушка запалювання Б -117 автомобілів «Жигули»). Якщо двигун не запускається, можна використати справну акумуляторну батарею від іншого автомобіля. Для цього треба поставити обидва автомобілі так, щоб батареї були як найближче одна до одної. Потім одним проводом з’єднати маси обох автомобілів, іншим — затискачі стартерів і пустити двигун автомобіля з розрядженою акумуляторною батареєю. Після пуску двигуна необхідно збільшити частоту обертання його колінчастого вала, щоб батарея заряджалась, і від’єднати обидва проводи. Запускати двигун автомобіля за допомогою буксира, особливо при низьких температурах повітря, не рекомендується.

На останок, варто зауважити, що несправності системи пуску вимагають ретельної діагностики і вищеописаний алгоритм дій допоможе в цьому.

Додати коментар


Захисний код
Оновити