Двигун раптово зупиняється

Визначати причини раптової зупинки двигуна найзручніше при пуску двигуна і під час руху автомобіля.

Причини цієї несправності і способи її усунення наведено нижче.

Причини несправності

Способи усунення або запобігання

При пуску двигуна

Недостатнє підкачування палива в поплавцеву камеру

Див. «Несправності системи живлення»

Неправильно встановлено повітряну заслінку карбюратора

Правильно відрегулювати положення повітряної заслінки

Підвищений рівень палива в поплавцевій камері

Встановити за допомогою регулювання потрібний рівень

Дуже забруднений повітроочисник дорожнім пилом

Очистити повітроочисник і замінити в ньому масло

Під час руху автомобіля

Зникнення іскри на запальній свічці

Див. «Несправності системи запалювання»

Раптове припинення подачі палива в циліндри двигуна

Перевірити наявність палива в баку, стан трубопроводів, впевнитись у тому, що немає підтікання, заїдання повітряної заслінки, перевірити справність паливного насоса

Порушення балансування карбюратора

Перевірити справність прокладок між частинами карбюратора і пошкоджені замінити

Сильне підсмоктування повітря в систему живлення

Усунути підсмоктування повітря, підтягнувши з’єднання або замінивши ущільнювальні прокладки

Застосування палива зі зниженим октановим числом

Застосувати паливо відповідно до вимог інструкції

Порушення точності встановлення запалювання

Перевірити і встановити запалювання

Поломка зуб’їв шестерень розподільного вала

Замінити шестерні

Різке зниження компресії у циліндрах двигуна

Перевірити компресію в циліндрах двигуна, по можливості відновити її до норми

Якщо двигун запускається і швидко зупиняється і в момент його зупинки чути «хлопки» у карбюраторі, можна припустити, що несправність виникла в системі живлення. Найімовірніше, припинилась подача миліша в циліндри двигуна.

Необхідно перевірити Вправність системи живлення двигуна, звернувши особливу увагу на роботу паливного насоса, на рівень палива в поплавцевій камері.

Коли під час перевірки паливного насоса за допомогою важеля ручного підкачування або прокручуванням колінчастого вала з нагнітального штуцера виходитиме слабкий струмінь палива, причинами можуть бути спрацювання важеля привода паливного насоса, забруднення його клапанів, зменшення ходу штоків діафрагми.


Однією з причин швидкого зупинення двигуна після пуску може бути також перезбагачення пальної суміші. У цих випадках необхідно впевнитись у правильності встановлення повітряної заслінки. Вона повинна повністю відкриватися при натисненні на ручку керування повітряною заслінкою до упору і повністю закриватися при витяганні ручки.

Для регулювання точності відкривання повітряної заслінки необхідно (рис. 18) встановити її вертикально, ослабивши гвинт кріплення троса. Кнопку керування повітряною заслінкою встановити у вихідне положення (повністю натиснути до упору). Впевнившись, що заслінка встановлена правильно, закріпити трос у важелі гвинтом. Положення заслінки у вхідному патрубку карбюратора можна бачити, знявши з нього повітряний фільтр.

 

Приводи до заслінок карбюратора

Рис. 18. Приводи до заслінок карбюратора:

1 - педаль; 2 - пружина; 3 - вісь педалі; 4 і 6 - тяги; 5 - проміжний важіль; 7 - валик дросельної заслінки; 8 - важіль, закріплений на осі дросельної заслінки; 9 - трос; 10 - гвинт кріплення троса; 11 - оболонка троса привода повітряної заслінки; 12 - кнопка керування повітряною заслінкою.

Раптова зупинка двигуна після його пуску може статися і через велике засмічення повітряного фільтра дорожнім пилом. У цьому випадку необхідно очистити повітроочисник і замінити в ньому масло. Якщо фільтрувальний елемент повітроочисника виготовлений з капронової набивки, його промивають у гасі або бензині, а якщо з паперу — його виймають з корпуса повітроочисника і струшують або замінюють новим.

Перед встановленням фільтрувального елемента попередньо витирають зсередини корпус повітроочисника сухою чистою ганчіркою і заливають маслом. Забруднене масло виливають, а ванну промивають гасом або бензином, водночас відокремлюючи відклади пилу від її днища і стінок за допомогою дроту. Цю операцію виконують доти, поки гас або бензин, що зливають, не стане зовсім чистим. В очищену масляну ванну заливають свіже масло.

Раптова зупинка двигуна під час руху буває найчастіше через несправності в системі запалювання або живлення і рідше — через заїдання деталей, зв’язане з недостатньою кількістю масла в системі мащення двигуна або з різким зниженням тиску в системі мащення.

В останньому випадку двигун автомобіля слід відправити на ремонт.

Легкий вибух у глушнику в момент зупинки двигуна свідчить про несправності в системі запалювання.

Несподівана зупинка двигуна може статися і внаслідок роз’єднання або замикання на масу проводів кіл струму низької і високої напруги, поломки пружини молоточка переривника, пробою конденсатора, порушення встановлення запалювання та ін. Визначати і усувати несправності системи запалювання необхідно так, як описано раніше.

Причиною несподіваної зупинки двигуна може бути також обрив або вимкнення провода, який з’єднує акумуляторну батарею з масою автомобіля. Тому слід старанно оглянути місця з’єднань і при необхідності надійно закріпити цей провід.

Якщо двигун швидко зупиняється при справній системі запалювання, причинами цього можуть бути: повна витрата палива, обрив паливопроводу, підсмоктування повітря в систему живлення, повільне заповнення паливом поплавцевої камери, заїдання повітряної заслінки карбюратора або її автоматичного клапана. Необхідно також перевірити наявність палива і роботу паливного насоса, усунути підтікання палива або обрив паливопроводу, підсмоктування повітря, впевнитись у тому, що зуб’я шестірні розподільного вала не поламані. Переконатися в цьому можна за допомогою пускової рукоятки. Під час обертання колінчастого вала двигуна на пусковій рукоятці відчувається нерівномірне зусилля, бо компресія створюється тільки у тих циліндрах, в яких клапани залишились закритими в момент поломки зуб’їв. Якщо клапани не рухаються під час обертання колінчастого вала, це ознака поломки зуб’їв шестірні. Треба відремонтувати двигун.

Часто двигун чітко працює на середніх і повних навантаженнях, але зупиняється на холостому ходу. Це свідчить про забруднення жиклера холостого ходу або порушення регулювання системи холостого ходу. Можливо, повітря надходить у циліндри двигуна поза карбюратором.

Якщо двигун працює стійко на малих частотах обертання колінчастого вала, але при збільшенні частоти обертання виникають хлопки в карбюраторі, це означає, що головна дозуюча система чи економайзер несправні, або дуже низька температура охолодної рідини.

При великому переохолодженні двигун може самочинно зупинитися. Причини: не закривається клапан термостата, радіатор постійно з'єднаний з охолодною оболонкою, тривалий час відкриті жалюзі під час руху взимку з великою швидкістю, немає утеплювального чохла.

Слід зазначити, що двигун може зупинятися і при великому перегріванні, і різкому зниженні компресії у двигуні. Причинами зниження компресії можуть бути такі:

  • пригоряння поршневих кілець у канавках поршня, втрата пружності, велике спрацювання або їх поломка;
  • пригоряння або нещільне прилягання клапанів до сідел, поломка клапанних пружин, порушення величини зазора між стержнями клапанів і носками коромисел;
  • пошкодження прокладки головки циліндрів або слабке нерівномірне затягування гайок її кріплення;
  • спрацювання дзеркала циліндрів.

Компресію в циліндрах двигуна перевіряють за допомогою компресометра або рукою. Для перевірки ручним способом необхідно:

  • викрутити усі запальні свічки, крім свічки першого циліндра, і пусковою рукояткою прокручувати колінчастий вал двигуна доти, поки в першому циліндрі закінчиться такт стиснення;
  • вкрутити свічку по черзі в наступні циліндри і знову прокручувати вал двигуна пусковою рукояткою. Порівнюючи величини зусиль, затрачуваних на подолання опору прокручування під час такту стиснення в кожному циліндрі, можна дізнатися, в якому саме циліндрі знижена компресія.

Для перевірки компресії компресометром необхідно: прогріти двигун до температури 70—85 °С, викрутити запальні свічки, встановити щільно у свічковий отвір першого циліндра наконечник компресометра, відкрити повністю дросельну і повітряні заслінки; прокрутити стартером колінчастий вал двигуна протягом 2—3 с і відмітити покази компресометра.

У справного двигуна тиск кінця стиснення повинен відповідати нормі, а різниця показів компресометра між циліндрами двигуна не повинна перевищувати 1 кгс/см2.

Щоб швидко і безпомилково визначити причини зниження компресії, водію треба добре знати всі зовнішні ознаки цієї несправності. Так, нещільне закриття випускного клапана в якому-небудь циліндрі характеризується «пострілами» в глушнику, а нещільне прилягання впускного клапана — «чханням» у карбюраторі. Нещільне прилягання головки до блока циліндрів може спричинити витікання газів в оболонку охолодження, у сусідній циліндр або назовні.

Витікання газів можна виявити за появою бульбашок газу, якщо змастити краї прокладки (свічки) рідким маслом. Витікання газу між циліндрами визначають, лише знявши головки циліндрів, за почорнілими частинами прокладки. Пропускання газів можна усунути, затягнувши гайки кріплення головки циліндрів.

Щоб запобігти прилипанню прокладки до блока і головки циліндрів, її під час заміни рекомендується натерти графітовим порошком. Гайки затягувати рівномірно, починаючи від центра і поступово до країв (рис. 19). Щоб усунути деформацію, головки циліндрів, затягання слід провадити за два прийоми: спочатку з меншим зусиллям, потім остаточно. Двигун при цьому повинен бути холодний, бо потрібне ущільнення забезпечується тільки за рахунок деякого попереднього натягу, що враховує різницю коефіцієнтів лінійного розширення сталевих болтів та алюмінієвої головки блока.

Порядок затягування гайок кріплення головки циліндрів на автомобілі

Рис. 19. Порядок затягування гайок кріплення головки циліндрів на автомобілі:

а - "Москвич-412"; б - ВАЗ-2101; ВАЗ-2103; ВАЗ-2106 "Жигули"; в - ГАЗ-24 "Волга"; г - ЗАЗ-968 "Запорожець".

При підвищеному спрацюванні робочих поверхонь циліндрів і поршневих кілець з глушника і маслоналивної горловини виходить дим, значно збільшується витрата масла. Збільшена витрата масла і дим у двигуні можуть бути і внаслідок забруднення газовідвідного трубопроводу системи вентиляції картера. Тому при появі цих несправностей насамперед необхідно очистити систему вентиляції картера двигуна, перевірити її стан, а потім усувати інші несправності.

Спрацювання чи несправність поршневих кілець або негерметичність клапанів можна виявити під час такої перевірки. Після визначення тиску в циліндрах залити через свічкові отвори по 23—30 см3 масла для двигуна і прокрутити колінчастий вал стартером. Підвищення тиску компресії при цьому свідчитиме про несправність (спрацювання) кілець або циліндра, якщо немає підвищення — про негерметичність клапанів. Поршневі кільця, що закоксувалися, замінюють новими.

Незначне пригоряння поршневих кілець можна усунути, не розбираючи двигун. Для цього необхідно приготувати суміш, що складається з 50 % розчинника № 647 або ацетону, 25 % гасу і 25 % масла АС-8, і залити по 100 см3 у кожний циліндр через свічкові отвори. Потім прокрутити колінчастий вал на кілька обертів, через годину ще добавити по 50 см3 у кожний циліндр і залишити на 7—8 год. Далі в циліндри залити по 30 см3 суміші бензину з маслом і проїхати на автомобілі  20 – 25 км. Потім злити масло з картера двигуна і промити систему мащення рідким маслом. Більш докладніше про способи видалення нагару з камер згоряння двигуна можна прочитати у статті "Нагар у камерах згоряння двигуна – як його позбутися?" Порушення величини зазорів у клапанах усувають регулюванням, негерметичність клапанів — їх притиранням, а двигун, що має спрацьоване дзеркало циліндрів, слід відправити на ремонт.

Додати коментар


Захисний код
Оновити